Szonja kérdése
Miért van az, hogy az alsósoknak meg van szabva, hogy hány kilo lehet a sulis cucc és a felsősöknek nincs? Ez igazságtalanság! Mi majd megdöglünk!!!
A Ház válasza:
Ügyiratszám: 9.115-1/2006.
Ügyintéző: dr. Bartha Lajosné
Tisztelt Kérdések Háza!
Az iskolatáska súlyával kapcsolatban feltett kérdésre az alábbiakban válaszolok. Számunkra is jól ismert az a probléma, amely elsősorban gyermekek, pedagógusok és a szülők számára jelentkezik a nehéz iskolatáska napi hurcolásával kapcsolatban, és amelynek következtében a gyerekeknél - főként az alsó tagozatosoknál - maradandó egészségkárosodás is jelentkezhet. Ezt vette figyelembe az Oktatási Minisztérium, amikor lépéseket tett az iskolatáska súlyának korlátozására. A 11-15 éveseknél olyan nagyok a testi fejlettségbeli eltérések az egyes korcsoportokba tartozók között, hogy az élettani okok alapján nem lehetséges univerzális szabályozás. Tájékozódtunk, s megállapítottuk, hogy jelenleg sehol sincs kielégítő megoldás és a különböző országok túlnyomó részében nincs központi szabályozás, van, ahol pl. a tanulók általában nem vihetik haza a könyveket és a házi feladatokat is az iskolában oldják meg. Az 1993. évi közoktatásról szóló LXXIX. törvény a 48.§ (2) bekezdésének b) pontja szerint a tanulói munkaterhek és az iskolatáska súlyának a csökkentése érdekében az iskoláknak a helyi tanterveikben meg kell határozni az iskolai beszámoltatás, az ismeretek számonkérésének követelményeit, az alkalmazható tankönyvek, tanulmányi segédletek és taneszközök kiválasztásának elveit. A 48.§ (4) bekezdés b) pontja pedig előírja, hogy az iskola pedagógiai programjában meg kell határozni az otthoni (napközis és tanulószobai) felkészüléshez előírt írásbeli és szóbeli feladatok meghatározásának elveit és korlátait. A nevezett rendelkezések megteremtik annak a lehetőségét, hogy az iskolák a fenntartó által jóváhagyott pedagógiai programjukban rendezzék a házi feladatok és az otthoni házi feladatok elkésztésének és számonkérésének a módjait, csökkentve ezzel az otthoni feladatok mennyiségét és növelve az iskolában a tanórai foglalkozások keretében elsajátított ismereteket. A problémákra figyelemmel az Oktatási Közlönyben megjelentettünk tájékoztató közleményt, az iskolai szekrényekben, öltözőkben történő tanulói tankönyv és taneszköz tárolási lehetőségekre is felhívtuk az iskolák figyelmét. Érdemes megvizsgálni, hogy van-e ilyen megoldásra lehetőség kinek-kinek a saját iskolájában is. Az Egészségügyi Szociális és Családügyi Minisztériummal közösen képviseljük a mozgásszervi, ezen belül is elsősorban gerinc-elváltozások tömegessé válása miatt, hogy a gyermekek minden nap mozogjanak, valamint, hogy a testnevelési óra részeként minden gyermekkel rendszeresen végezzék a gerinc egészséges fejlődését biztosító speciális tartásjavító tornát.
Budapest, 2006. április 4.
Tisztelettel:
Friss Péter
főosztályvezető
OM Közoktatás-fejlesztési főosztály